artist: KNOW HOPE

This slideshow requires JavaScript.

עבודות הרחוב של KNOW HOPE החלו להופיע לפני כשבע שנים עם תיוג שמו. לאחר זמן מה נוספו לשמו גם דימויים כגון מנורה משתלשלת או עמוד חשמל. על הדמויות הטיפוסיות שלו החל KNOW HOPE לעבוד לפני כשנתיים-שלוש. תחילה התבססו על טקסט שירתי נלווה והדמויות היו מעין המחשה של טקסט אך לאחר מכן הטקסט הוא שהתלווה לדמויות.
הדימויים המאפיינים את עבודותיו של KNOW HOPE– שהיו למעין איקונוגרפיה ואפשרו לצופה לעקוב אחר נרטיב- הם דמויות אנדרוגיניות (לא ברור אם הן נשים או גברים), ציפורים, שעון חול, עמודי חשמל, פטישים ועוד..
הדמות האנדרוגינית של KNOW HOPE היא דמות אנושית,אך לא אישית, מעין “דמות אוניברסאלית” זאת דמות שיכולה להיות בעת ובעונה אחת אדם מסוים וגם כל אדם. הדמות היא מעין התגלמות חזותית של הנשמה מצד אחד ובלבול מצד אחר, התגלמות הקיום בתוך הסביבה, אך גם התגלמות הפגיעות. הדמויות מצוירות בקווים עדינים בשחור-לבן. הן לבושות כולן באותם בגדים- מכנסי ג’ינס וחולצה ארוכה, על ראשן כובע או כיסוי ראש- עיניהן עצומות כסמל לחוסר יכולתן (או רצונן) לראות את המציאות, וידיהן בדרך כלל ארוכות ומעוותות בהבעתיות. בזכות החזרתיות שלהן בנוף העירוני התל אביבי העוברים ושבים ברחוב מזהים אותן ועוקבים אחר ההתפתחויות החלות בהן מיצירה אחת לאחרת ונחשפים לסיפור שהאמן רצה לספר- מעין :”סיפור שבור”.
אחד הדברים הבולטים ביותר בדמויותיו של KNOW HOPE הוא הלב. לעומת הדמויות המצוירות בשחור-לבן עדין ומפוספס, בולט הלב האדום ותופס מקום חשוב. הסמליות של הלב חשובה מאוד בסיפור הכולל שKNOW HOPE מנסה להעביר. מיקום הלב קשור בניסיון של הדמות להתפתח ולהתעצם. דמות שלה לב במקום “הנכון” (הצד השמאלי העליון של החזה), היא דמות בסיסית, מנוסה ו”גבוהה” פחות מבחינה רוחנית, כשאת מקומו של לב תופס חור שחור שצורתו לב, הצופה מבין שהלב נלקח וכי הדמות בשלב מעבר. בדרך כלל לוקחת את הלב דמות הציפור, מעין דמות חכמה ונשגבת לאנושות, שהיא גם מעין שילוב של מצפון והאנושות ומלאך שומר. הציפור לרוב מזילה דמעות דמויות טיפות גשם שתפקידן לפתוח את הלב ולהביע רגשות שרוב הדמויות מנסות להתחמק מה, הדמות בעלת הלב על שרוולה היא בעלת הדרגה הרוחנית הגבוהה ביותר, שכן היא “לובשת את ליבה על השרוול” (WEARS HER HEART ON HER SLEEVE)- כלומר חושפת את רגשותיה לעיני כל אף שבכך גדלה פגיעותה. בדרך כלל היא מחזיקה בידה את שעון החול הסופר את הזמן לאחור (סמל המסמל באמנות את המתכלה) וגם פטיש (המסמל בנייה והרס) ורוצה שיוחזר לה הזמן שנגנב ממנה, ולכן מנסה לשבור את שעון החול, אף שברגע שתעשה זאת, החול יישרף והיא תשקע בו.
ההיעלמות התדירה של עבודותיו של KNOW HOPE מעוררת מחשבה על היצירה הסתכלה, על החשיבות של זיכרון שנוצר בזמן אמת אך נשכח. דרך עבודותיו מפשט KNOW HOPE מצבים מורכבים לסמלים שיהיו מובנים לכל אדם. התפתחות אישי, חרטות, נוסטלגיה, הסתכלות לאחור, פחד מהעתיד- כל אלה רגשות שיש לדמויות וגם לכל אדם ההולך ברחוב.
KNOW HOPE מציג כיום בכל העולם עבודות בסגנונות שונים, ובכללן קולאז’ים דו ממדיים, עבודות מיצב, עבודות SIGHT SPECIFIC סביבתיות וכמובן עבודות רחוב שאינו מפסיק ליצור.

The recurrent figures created by the artist KNOW HOPE quickly cane to be recognized as a staple of Tel-Aviv’s streets; passersby began to actively search for them, and at times even peeled the images (when they were printed on paper) off the wall and took them home.
KNOW HOPE immigrated to Israel from the US when he was 11 years old. His interest in street art began at the age of 18, when he used a black marker to scribble his name and various texts in the streets of Tel-Aviv. KNOW HOPE‘s cast of figures began appearing around 2007. Initially, these images were always accompanied by related poetic texts. Since these texts were all written in English, his mother tongue, KNOW HOPE eventually decided to eliminate them. The narrative dimension of the texts has thus been assimilated into the figures’ postures and into the accompanying symbols, lending the figures additional depth.
The iconographic elements characteristic of KNOW HOPE‘s works include impersonal-looking, androgynous human figures that have a universal quality, birds, an hourglass, electric poles, and hammers, among other images.
According to KNOW HOPE, these figures represent a state of both-self-realization and confusion, as well as great vulnerability; in this way, they allude to aspects of reality without addressing it in a direct manner. These figures are represented by means of delicate, black-and-white lines, and all wear the same clothes -jeans, long-sleeve shirts, and hats or headdresses; their eyes are shot, while their hands, which are usually long and expressively contorted, are reminiscent of the figures in the painting of Egon Schiele and Oskar Kokoschka. These figures have long become a familiar presence in the urban landscape. The artist intends passersby to identify them and to follow them from one work to the next, as they participate in a fragmented yet evolving narrative.
The distinguishing feature of these figures is their red heart, which stands out in contrast to their delicate, black-and-white outlines. The hearts plays an important symbolic role in these works, and its location in each image is related to the figure’s attempt to grow and empower itself. Figures whose heart is located in the “right” place (on the top left-hand side of their chest) are relatively “uninvolved”. When the red heart is replaced by a black hole, the figure is undergoing some form of transformation. In some instances, the heart is replaced by a bird- an intelligent, “higher” form of being (it is interesting to compare KNOW HOPE‘s bird to the bird appears recurrently in the works of the surrealist artist Max Ernst, and which usually represents the polarity of life and death). The bird in KNOW HOPE‘s works represents humanity’s collective conscience, as well as a kind of guardian angel. In most cases, it sheds tears resembling raindrops, which symbolize the emotions repressed by most of the figures. When a figure’s heart is taken away, the figure usually falls back in a faint, and is grabbed by a figure with a red heart on it sleeve. These figures represent the highest form of emotional and spiritual evolution, since they “were their heart on their sleeve”; they make their emotions visible for all to see, even though this renders them more vulnerable. In most cases, these figures each hold an hourglass- a traditional vanities symbol that marks the passage of time and symbolizes the ephemerality of life. Another related image is the hammer (a symbol of both construction and destruction), which represents the desire to restore lost time by breaking the hourglass- even though this will cause it to be buried under the cascading sand.
The eyes of KNOW HOPE‘s figures are always shut- a motif that alludes to Plato’s allegory of the Cave, which is concerned with the mistaken perception of mere shadows on a wall as reality itself, rather than as its distorted representation. Know Hope’s figures cannot (or do not) want to see reality, and prefer to keep their eyes shut. When they open them, as his works lead up to expect will eventually happen, they will finally see the truth. Yet that is when, according to the artist, real disaster will hit. Indeed, his most recent works feature newspaper clippings that often depict actual catastrophes; his collage figures, meanwhile, still refuse to “look danger in the eyes”, and ignore the true meaning of these clippings.
Like his colleagues, KNOW HOPE creates some form of interaction with passersby: for this reason, he does not really mind when people take his works (this usually happens shortly after they are put up). Indeed, he sometimes pastes his printed images to the wall using two-sided tape, in order to facilitate their removal.
The themes of KNOW HOPE‘s works, and their frequent removal by admiring viewers, raise numerous thoughts about the nature of ephemeral art. The life span of a work created and presented on the street is inherently shorter than that of a work displayed in a gallery or a museum space. Some of his works, which are painted on pieces of cardboard, feature figures whose hands are cupped around a cutout heart containing a candle. These images- which function as temporary sources of light- are destined to be destroyed, since their life span is determined by that of the candles. The artist places these works on the street, where they may only be viewed for a short time after creation. KNOW HOPE describes these works as existing in a state of limbo. In Catholic theology, limbo is an afterlife condition suffered by souls who were not baptized, and who are eternally suspended between Heaven and Purgatory. Much like these lost souls, KNOW HOPE‘s figures cannot see (their eyes are shut) or feel (their hearts are in the wrong place).
These works entertain a dialogue with passersby who have neither the time nor the interest in contemplating a work at length or in analyzing its philosophical or art-historical aspects. According, KNOW HOPE attempts to simplify complex situations and to represent them as easily legible symbols. Personal growth, regrets, nostalgia, thoughts about the past, and fear of the future- the emotions expressed by his figures are shared by virtually every person walking down the street.
At present, KNOW HOPE continues to create street art, as well as works in a range of other styles and mediums, including two-dimensional collages, installations, and site-specific works.

Tal Lanir, Street Art In Israel: exhibition//Inside Job, Tel Aviv Museum of Art, 2011

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

some useful links:

KNOW HOPE‘s official website

KNOW HOPE‘s on Facebook

KNOW HOPE on Flickr

exhibition: Inside Job // group exhibition

exhibition: Built to last // group exhibition

exhibition: Bound By The Ties // solo exhibition

exhibition: Kindred Times and Future Goodbays // group exhibition

exhibition: BEIT BERL

location: FOREIGNERS WALL @ TLV

location: MONSTER WALL @ TLV

location: FLORENTINE’S wall @ TLV

link: KNOW HOPE @ Pecha Kucha

link: interview with KNOW HOPE

link: another work by KNOW HOPE

link: HADAG NAHASH with KNOW HOPE‘s wall

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s