artist: ZEROCENTS

This slideshow requires JavaScript.

“לילה אחד לפני שנים אכלתי אקסטזי ושתיתי בקבוק וויסקי, בבוקר התעוררתי עם לסת שבורה ולא יכולתי לדבר, דרך ההתקשרות היחידה שלי באותו היום הייתה בעזרת מארקר שתמיד היה איתי. את אותו הלילה ביליתי עם בחורה שפלרטטתי איתה רק בעזרת הציורים שלי, את הבחורה לא ראיתי שוב לעולם, אבל הבנתי שאני יכול לעשות משהו עם חיי, ומאז אני משתמש בציורים כדי לפתות את הבחורות למיטה שלי.”

ZEROCENTS הוא אמן בין-לאומי שנשאר ליצור בארץ ואחד האמנים הבולטים שכותב באנגלית ובכך מבקש להדגיש את הריחוק בין התרבות הישראלית לזאת האמריקנית (או הבין- לאומית).
ZEROCENTS הוא יהודי יליד ניו ג’רזי שהגיע לארץ מארצות הברית לפני כחמש שנים. בארץ ביסס את מקומו ובשנתיים וחצי האחרונות בעיקר היה לאמן רחוב מוכר. ZEROCENTS לא למד מעולם את תולדות האמנות במסגרת רשמית ורואה בעצמו אוטודידקט, והדבר מתבטא בעבודתו.
לצד עבודותיו הפיגורטיביות העצומות המעטרות את בנייני דרום תל אביב, סימן ההיכר של האמן הוא השימוש החוזר בשמו של JESUS ובהיפוך אותיות. ככלל האיקונוגרפיה הנוצרית משולבת הרבה ביצירתו של ZEROCENTS. למרות יהדותו, ZEROCENTS מעיד על עצמו כי התעניינותו בדת הנוצרית היא מעין אובססיה ציבורית פופולרית. לטענתו, ישו כבר היה מזמן לאייקון, למוצר צריכה. הוא כבר לא האדם ישו, אלא מודל להערצה המועתק פעמים אין ספור במיליוני דרכים. אנדי וורהול הביע בהדפסיו את עמדתו על האיקוניזציה שעושה העולם לדמויות ידועות, ואילו ZEROCENTS עושה זאת במילים, ובעצם, בהיפוכן. המילים כתובות באותיות לועזיות, אך נקראות מימין לשמאל. הסיבה לכך, מספר האמן, היא הדיסלקציה שלו, אך אין ספק שמדובר כאן בערבוב בין שתי שפות (אנגלית אמריקאית ועברית ולהפך) ושתי התרבויות.
ZEROCENTS עושה שימוש בדימויים ובתרבויות עולמיים במרבית עבודותיו, ולכן הוא אולי מובן פחות בקרב הציבור הישראלי, שיכול לעבור ליד עבודותיו ולהתרשם מהן, אך לא להבין את מורכבותן לעומק. הוא מושפע מאמנים, כמו אגון שילה (SCHIELE), ופרנסיס בייקון (BACON), שהם אמנים אקספרסיביים בולטים בזירת האמנות הבין לאומית, אך לא מוכרים לעובר אורח הישראלי הממוצע.
האמן שהשפעתו על יצירתו של ZEROCENTS הייתה מהמרכזיות הוא H.R GIGER אמן המשלב מדע בדיוני טכנולוגי עם דמויות אנושיות ומאחד בין השניים (יצירתו הידועה ביותר היא המפלצת המופיע בסרט ” הנוסע השמיני”, מפלצת שעיצב, שרטט ובנה בעצמו). ההכלאה בין אדם ומכונה אצל ZEROCENTS עוסקת בעיקר בהחדרת המכאניות והפלסטיות ליום יום : ניתוחיים פלסטיים ההופכים את האדם לאנושי פחות, ממצאים רפואיים חדשים המגלים מיני אמצעים המחליפים את פעילות הגוף, כמו איברים מפלסטיק וממתכת במקום איברים פנימיים, רכיבים אלקטרוניים שיכולים לעזור ללב לפעום. חדירת המכאניות לגוף האדם והאובססיה של בני האדם, ובעיקר נשים, להתאים את גופם לרצונות החברה הם נושאים ביצירותיו של ZEROCENTS והסיבה העיקרית לעיוות המוחצן שהוא יוצר בדמויותיו (גוף נשי מרובה שדיים, גוף שלדי שצלעותיו בולטות בחזהו זקור ולא טבעי או יצור דו מיני מטריד). פניהן של רוב דמויותיו מעוותות ומושחתות, גרוטסקיות ומאיימות, חסרים בהן איברים וצבען לא טבעי. הוא יוצר מעין מפלצות אדם בעולם עתידני, אך לא רחוק מדי, במטרה להציג את השינוי מרחיק הלכת שעברה החברה המערבית בשאלת תפיסת גוף ומיכונו.
העיוות הזה בפנים לא רק בדמויות הנשיות, אלא גם בדמויות המשפחתיות שהוא מצייר ברחוב. למשל, דיוקן של סבתו שנראות אישה מבוגרת וחביבה בעלת שיער שיבה ומשקפיים גדולים, אלא שהלסת שלה ענקית ושיניה חשופות. הדיכוטומיה בין הדמות ומשמעותה ובין תיאוריה מעלה שאלות אבות שהאמן בחר שלא לענות עליהן. לטענתו, שני הפרטים האלה שאובים מההיסטוריה שלו- הלסת שלו שנשברה בעבר ובעיות שיניים שהיו לו בצעירותו. וחייו הפתלתלים של האמן מרבים לחדור לאמנותו, לא רק באלמנטים פיזיים של הדמויות, אלא גם בנושאים אחרים, כגון סמים, אלכוהול, זרות ושפה.
אלמנט בולט אחר אצל ZEROCENTS הוא דימוי הבקבוק, שבמרכזו לעתים קרובות רשומה שוב המילהJESUS ובהיפוך אותיות. הבקבוק, דמוי גוף אנושי גברי, המייצג אלכוהול או כל סם אחר, אך אצל ZEROCENTS מסמל גם את הגוף וגם את הניסיון להשיג שלמות, אף שהבקבוק קשה ומנוגד לאותה רכות ושלמות שהאדם מנסה להשיג.
בתקופה האחרונה ZEROCENTS יוצר בעיקר מיצבים מורכבים לחללי גלריות ולא לרחוב. העבודות מציגות פרטי ריהוט, כגון ארון או מדפים ובניהם מוצבים תצלומים אמיתיים של חברים ובני משפחה מעברו של האמן. לצד התצלומים- אם מצוירים ואם מושחתים במו ידיו- האמן מציב פרטים שונים שהוא מצייר או חפצים מן המוכן (READY-MADA) ואפילו פיסות שיער. האישי לצד הכללי, הסובייקטיבי הם נושאים המעניינים את ZEROCENTS ואליהם הוא חוזר. הוא מנסה לשוב ולהעלות אירועים ואנשים חשובים מעברו, והאמנות מסייעת לו להתמודד עמם.
כמו אצל אמני רחוב רבים שהתחילו בגרפיטי, גם ZEROCENTS מכניס את הטקסט ליצירה. הכתיבה בהיפוך אותיות הייתה לסימן ההיכר שלו ושילובה עם האובייקט האמנותי לא רק מוסיפה משמעות, אלא גם דימוי. טקסטים אלו הם לרוב קריאים ובעלי אמירה.

“One night years ago I ate an ecstasy and drank a bottle of whiskey, the next morning I woke up with a broken jaw and couldn’t speak, the only way I could communicate was with a marker I carried with me all the time.
That night I spent with a girl I flirted with only through my paintings, the girl was never seen again, but I realized I could do something with my life, ever since then I use my pieces to lure the girls into my bed. “

Tal Lanir, Street Art In Israel: exhibition//Inside Job, Tel Aviv Museum of Art, 2011

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

some useful links:

ZEROCENTS on Facebook

ZEROCENTS‘s blog 

ZEROCENTS on Flickr

exhibition: Inside Job // group exhibition

exhibition: Built to last // group exhibition

exhibition: 5 Silent Miles- ZEROCENTS // solo exhibition

video from the ZEROCENTS‘ solo exhibition

exhibition: Air Mail // group exhibition

exhibition: Kindred Times and Future Goodbays // group exhibition

exhibition: BEIT BERL

location: FOREIGNERS WALL @ TLV

location: MARKET @ TLV

location: BLACK WALL @ TLV

location: MONSTER WALL @ TLV

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s